стратегія
РОЗГЛЯНУТО
засідання педагогічної ради
протокол №5 від 25.10.2023 _______
СТРАТЕГІЯ
Подолання освітніх втрат, викликаних особливостями організації освітнього процесу у
Старокривинській гімназії «Патріот»
І ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Освітні втрати — це будь-яка втрата знань, умінь, навичок і/або уповільнення чи переривання академічного прогресу через великі прогалини або паузи в навчанні конкретного учня. Як наслідок, процес розвитку і формування ключових та предметних компетентностей школярів уповільнюється та потребує особливого планування, зміни моделей педагогічного мислення, модифікації та вдосконалення шляхів організації освітнього процесу.
Освітні втрати можуть бути спричинені:
- пропусками занять,
- неефективним викладанням,
- плановими перервами в освітньому процесі(канікули),
- не запланованими перервами в навчанні, пов’язаними із соціальними кризами, природними катаклізмами тощо.
Серед системних причин поглиблення освітніх втрат і розривів останніх років: світова пандемія коронавірусної хвороби COVID-19 у 2020—2021 роках, а також початок повномасштабного вторгнення російського агресора на територію України 24 лютого 2022 року. Тому окрім обмежень дистанційного навчання та безпосередньої зупинки освітнього процесу, на виникнення освітніх втрат вплинули й інші чинники:
- бойові дії та окупація;
- повітряні тривоги;
- виїзд учнівства за кордон;
- переїзд у межах України;
- відключення електроенергії;
- руйнування значної частини закладів освіти, що спричинило збільшення контингенту учнів.
Особливість освітніх втрат полягає у тому, що вони накопичуються і поглиблюються, якщо оперативно й ефективно не вживати заходів для їх подолання. Насамперед важливим є вчасне реагування, хоча би на локальному рівні, а також усвідомлення педагогічним колективом пріоритетності цієї роботи, розуміння вчителями-предметниками ключових модулів та елементів навчального матеріалу та аналіз перспективних методик і прийомів роботи з учнями.
Стратегічний план роботи Одеської гімназії 26 щодо подолання освітніх втрат та освітніх розривів – це комплекс заходів для здобувачів загальної середньої освіти, спрямований:
-
- на визначення прогалин у навчанні та їх компенсацію,
- а також на адаптацію навчальних модулів(тем),
- пріоритизацію предметів(знань та компетентностей),
- надання психологічної та соціально-емоційної підтримки здобувачам освіти в умовах воєнного стану.
Для перспективного оцінювання ефективності програм з надолуження
освітніх втрат рекомендуємо педагогічним працівникам використовувати такі індикатори:
-
- кількість учнів, які взяли участь у програмі;
- відсоток школярів, які за результатами діагностувальних робіт продемонстрували збільшення рівня навчальних досягнень;
- характер соціального та емоційного контексту освітнього процесу та позитивний, мотивуючий вплив його на учня;
- ефективність форм і шляхів організації освітнього процесу, їх адекватність умовам (доцільність і ефективність використання освітніх ресурсів, методичного потенціалу очного та/або дистанційного навчання);
- відповідність використаного навчального контенту освітнім потребам учня.
Розробляючи стратегічний план щодо подолання освітніх втрат і розривів, педагогічний колектив гімназії вважає вимірювання освітніх втрат і розробку системи їх надолуження одним із головних пріоритетів своєї ро
ІІ ЗАХОДИ, ЯКІ ДОПОМОЖУТЬ В ОРГАНІЗАЦІЇ
ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ
№п/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальні |
1 |
Провести моніторингові роботи, щоб визначити освітні прогалини знань учнів з предмету та визначити відсоток учнів, які мають знання початкового рівня. |
Грудень |
адміністрація закладу |
2 |
З’ясувати пріоритетність тем, з яких виявлено найнижчі результати |
травень |
адміністрація закладу/ вчителі-предметники |
3 |
Розробити індивідуальні навчальні плани для учнів, що мають початковий рівень знань з предмета. |
грудень |
вчителі-предметники |
4 |
Проводити коригуючі заняття (онлайн/офлайн режим) |
протягом навчального року |
вчителі-предметники |
5 |
Створити карту опорних знань власного предмету. До неї мають увійти на його в інші теми для кожного класу із певного предмету. |
Листопад-грудень |
вчителі-предметники |
6 |
Проаналізувати календарно-тематичне планування, з метою виокремлення уроків для повторення, коригування уроків консультаційного характеру; продумати різнорівневі завдання, підшукати додаткові інтернет-ресурси, що дають можливість самостійного повторення вивченого в ігровій формі. |
січень |
вчителі-предметники |
7 |
Відповідно скоригованих КТП, карти опорних знань предмету та проаналізованих діагностичних робіт скласти план повторення, закріплення раніше вивчених тем (на уроках та індивідуальні консультації учнів за запитом) |
протягом навчального року |
вчителі-предметники |
8 |
Відповідно плану повторення, закріплення раніше вивчених тем, повторювати навчальний матеріал на відведених для цього уроках та індивідуальних консультаціях. |
протягом навчального року |
вчителі-предметники |
9 |
Здійснити адаптивне гнучке планування, яке передбачає: - перерозподіл навчального часу між темами; - закріплення раніше вивчених тем (на уроках та індивідуальні консультації учнів за запитом); - або розроблення власної навчальної програми, коригуючи зміст та результати навчання з урахуванням виявлених освітніх втрат.
|
Листопад -січень |
вчителі-предметники |
10 |
Продовжити надолуження освітніх втрат через повторення базових знань кожної нової теми. |
протягом навчального року |
вчителі-предметники |
11 |
Продовжити роботу над подоланням ОВ протягом навчального року. |
протягом навчального року |
вчителі-предметники |
12 |
Провести моніторинг результативності проведеної роботи із подолання освітніх втрат з метою коригування планування діяльності школи на наступний навчальний рік. |
квітень-травень |
адміністрація закладу |
ІІІ ІНСТРУМЕНТИ ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ
Захід |
Характеристика |
Переваги |
Недоліки |
Надання додаткових завдань для самостійного опрацювання |
Може бути використано при незначних навчальних втратах в окремих учнів та обов’язково з покроковим дистанційним супроводом вчителя та надання зворотного зв’язку учням |
Мінімальне використання ресурсів |
Підходить здебільшого для для учнів із сформованим бажанням вчитися. |
Індивідуальні та групові консультації та/або навчання під час канікул |
Може бути використано, коли навчальні втрати є з окремих тем в окремих учнів або у груп учнів |
Безпосередня робота з вчителем. Досить велика ефективність. Зворотний зв’язок |
Ресурсозатратно Відсутність коштів на додаткову оплату вчителям Ризик професійного вигорання при перевантаженні.
|
Адаптація освітньої програми (розробленння на рівні закладу власної навчальної програми з перерозподілом часу та результатів навчання) |
Може бути використано, коли навчальні втрати значні та виявлені у більшості здобувачів освіти на паралелі |
Можливо системно вибудувати процес навчання та врахувати всі виявлені навчальні втрати у великій кількості учнів |
Ризик незбалансованого підходу, якщо педагогічні працівники не мають досвіду у розробленні власних навчальних програм. |
Застосування диференційованого навчання (створення різнорівневих класів/або групи учнів у класі) |
Може бути використано, якщо виявлено групи учнів із різним рівнем навчальних втрат |
Можливість забезпечити різний ступінь педагогічної підтримки та адаптувати навчальну програму під освітні потреби окремих учнів |
Може викликати зниження мотивації до навчання. Психологічний дискомфорт |
Адаптація календарно-тематичного планування з певного навчального предмета (ущільнення/ узагальнення/ перерозподіл навчального часу для додаткованого вивчення незасвоєних тем) |
Може бути використано, коли навчальні прогалини з окремих тем 9результатів навчання) виявлено у цілого класу або більшості частини класу. |
Можливість за короткий час компенсувати навчальні втрати у великій кількості учнів, охопити значну кількість результатів навчання |
Ризик накопичення нових навчальних втрат через недостатнє якісне опрацювання нових тем 9ущільнення навчального часу)
|