A A A K K K
для людей з порушеннями зору
СТАРОКРИВИНСЬКА ГІМНАЗІЯ "ПАТРІОТ"
НЕТІШИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ШЕПЕТІВСЬКОГО РАЙОНУ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

стратегія

РОЗГЛЯНУТО                                                                                                                                             

засідання педагогічної ради                                                                                       

протокол №5 від 25.10.2023                                                    _______

 

СТРАТЕГІЯ

Подолання освітніх втрат, викликаних особливостями організації освітнього процесу у

Старокривинській гімназії «Патріот»

І ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Освітні втрати — це будь-яка втрата знань, умінь, навичок і/або уповільнення чи переривання академічного прогресу через великі прогалини або паузи в навчанні конкретного учня. Як наслідок, процес розвитку і формування ключових та предметних компетентностей школярів уповільнюється та потребує особливого планування, зміни моделей педагогічного мислення, модифікації та вдосконалення шляхів організації освітнього процесу.

Освітні втрати можуть бути спричинені:

  •  пропусками занять,
  • неефективним викладанням,
  • плановими перервами в освітньому процесі(канікули),
  • не запланованими перервами в навчанні, пов’язаними із соціальними кризами, природними катаклізмами тощо.

Серед системних причин поглиблення освітніх втрат і розривів останніх років: світова пандемія коронавірусної хвороби COVID-19 у 2020—2021 роках, а також початок повномасштабного вторгнення російського агресора на територію України 24 лютого 2022 року. Тому окрім обмежень дистанційного навчання та безпосередньої зупинки освітнього процесу, на виникнення освітніх втрат вплинули й інші чинники:

  • бойові дії та окупація;
  • повітряні тривоги;
  • виїзд учнівства за кордон;
  • переїзд у межах України;
  • відключення електроенергії;
  • руйнування значної частини закладів освіти, що спричинило збільшення контингенту учнів.

Особливість освітніх втрат полягає у тому, що вони накопичуються і поглиблюються, якщо оперативно й ефективно не вживати заходів для їх подолання. Насамперед важливим є вчасне реагування, хоча би на локальному рівні, а також усвідомлення педагогічним колективом пріоритетності цієї роботи, розуміння вчителями-предметниками ключових модулів та елементів навчального матеріалу та аналіз перспективних методик і прийомів роботи з учнями.

Стратегічний план роботи Одеської гімназії 26 щодо подолання освітніх втрат та освітніх розривів – це комплекс заходів для здобувачів загальної середньої освіти, спрямований:

    • на визначення прогалин у навчанні та їх компенсацію,
    • а також на адаптацію навчальних модулів(тем),
    • пріоритизацію предметів(знань та компетентностей),
    • надання психологічної та соціально-емоційної підтримки здобувачам освіти в умовах воєнного стану.

Для перспективного оцінювання ефективності програм з надолуження

 

освітніх втрат рекомендуємо педагогічним працівникам використовувати такі індикатори:

    • кількість учнів, які взяли участь у програмі;
    • відсоток школярів, які за результатами діагностувальних робіт продемонстрували збільшення рівня навчальних досягнень;
    • характер соціального та емоційного контексту освітнього процесу та позитивний, мотивуючий вплив його на учня;
    • ефективність форм і шляхів організації освітнього процесу, їх адекватність умовам (доцільність і ефективність використання освітніх ресурсів, методичного потенціалу очного та/або дистанційного навчання);
    • відповідність використаного навчального контенту освітнім потребам учня.

Розробляючи стратегічний план щодо подолання освітніх втрат і розривів, педагогічний колектив гімназії вважає вимірювання освітніх втрат і розробку системи їх надолуження одним із головних пріоритетів своєї ро

ІІ ЗАХОДИ, ЯКІ ДОПОМОЖУТЬ В ОРГАНІЗАЦІЇ

ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ

№п/п

Назва заходу

Термін виконання

Відповідальні

1

Провести моніторингові роботи, щоб визначити освітні прогалини знань учнів з предмету та визначити відсоток учнів, які мають знання початкового рівня.

    Грудень

адміністрація закладу

2

З’ясувати пріоритетність тем, з яких виявлено найнижчі результати

травень

адміністрація закладу/

вчителі-предметники

3

Розробити індивідуальні навчальні плани для учнів, що мають початковий рівень знань з предмета.

грудень

вчителі-предметники

4

Проводити коригуючі заняття (онлайн/офлайн режим)

протягом навчального року

вчителі-предметники

5

Створити карту опорних знань власного предмету. До неї мають увійти на його в інші теми для кожного класу із певного предмету.

Листопад-грудень

вчителі-предметники

6

Проаналізувати календарно-тематичне планування, з метою виокремлення уроків для повторення, коригування уроків консультаційного характеру; продумати різнорівневі завдання, підшукати додаткові інтернет-ресурси, що дають можливість самостійного повторення вивченого в ігровій формі.

січень

вчителі-предметники

7

Відповідно скоригованих КТП, карти опорних знань предмету та проаналізованих діагностичних робіт скласти план повторення, закріплення раніше вивчених тем (на уроках та індивідуальні консультації учнів за запитом)

протягом навчального року

вчителі-предметники

8

Відповідно плану повторення, закріплення раніше вивчених тем,  повторювати навчальний матеріал на відведених для цього уроках та індивідуальних консультаціях.

протягом навчального року

вчителі-предметники

9

Здійснити адаптивне гнучке планування, яке передбачає:

- перерозподіл навчального часу між темами;

- закріплення  раніше вивчених тем (на уроках та індивідуальні консультації учнів за запитом);

- або розроблення власної навчальної програми, коригуючи зміст та результати навчання з урахуванням виявлених освітніх втрат.

 

Листопад -січень

вчителі-предметники

10

Продовжити надолуження освітніх втрат через повторення базових знань кожної нової теми.

протягом навчального року

вчителі-предметники

11

Продовжити роботу над подоланням ОВ протягом навчального року.

протягом навчального року

вчителі-предметники

12

Провести моніторинг результативності проведеної роботи із подолання освітніх втрат з метою коригування планування діяльності школи на наступний навчальний рік.

квітень-травень

адміністрація закладу

 

ІІІ ІНСТРУМЕНТИ ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ

Захід

Характеристика

Переваги

Недоліки

Надання додаткових завдань для самостійного опрацювання

Може бути використано при незначних навчальних втратах в окремих учнів та обов’язково з покроковим дистанційним супроводом вчителя та надання зворотного зв’язку учням

Мінімальне використання ресурсів

Підходить здебільшого для для учнів із сформованим бажанням вчитися.

Індивідуальні та групові консультації та/або навчання під час канікул

Може бути використано, коли навчальні втрати є з окремих тем в окремих учнів або у груп учнів

Безпосередня робота з вчителем. Досить велика ефективність. Зворотний зв’язок

Ресурсозатратно

Відсутність коштів на додаткову оплату вчителям

Ризик професійного вигорання при перевантаженні.

 

Адаптація освітньої програми (розробленння на рівні закладу власної навчальної програми з перерозподілом часу та результатів навчання)

Може бути використано, коли навчальні втрати значні та виявлені у більшості здобувачів освіти на паралелі

Можливо системно вибудувати процес навчання та врахувати всі виявлені навчальні втрати у великій кількості учнів

Ризик незбалансованого підходу, якщо педагогічні працівники не мають досвіду у розробленні власних навчальних програм.

Застосування диференційованого навчання (створення різнорівневих класів/або групи учнів у класі)

Може бути використано, якщо виявлено групи учнів із різним рівнем навчальних втрат

Можливість забезпечити різний ступінь педагогічної підтримки та адаптувати навчальну програму під освітні потреби окремих учнів

Може викликати зниження мотивації до навчання.

Психологічний дискомфорт

Адаптація календарно-тематичного планування з певного навчального предмета (ущільнення/ узагальнення/ перерозподіл навчального часу для додаткованого вивчення незасвоєних тем)

Може бути використано, коли навчальні прогалини з окремих тем 9результатів навчання) виявлено у цілого класу або більшості частини класу.

Можливість за короткий час компенсувати навчальні втрати у великій кількості учнів, охопити значну кількість результатів навчання

Ризик накопичення нових навчальних втрат через недостатнє якісне опрацювання нових тем 9ущільнення навчального часу)

 

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень