Ресурсна кімната
Ресурсна кімната
Старокривинської гімназії "Патріот",
її основні завдання, особливості обладнання та зонування
Успішність впровадження й розвиток інклюзивної освіти в Україні значною мірою залежить від створеного інклюзивного освітнього середовища, що визначається як сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.
Основними завданнями використання ресурсної кімнати у закладі загальної середньої освіти є:
- психологічне розвантаження здобувачів освіти;
- соціально-побутове орієнтування, формування в учнів навичок самообслуговування;
- надання індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.
Створення ресурсної кімнати у закладі освіти передбачає синергію:
- психолого-педагогічних умов (врахування вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти, створення позитивної емоційної атмосфери, особистісно-орієнтоване спілкування та навчання тощо);
- матеріально-технічних засобів (наповнення осередків допоміжними засобами для навчання, спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку);
- фізичного простору закладу освіти (наявність достатнього приміщення для створення ресурсної кімнати) задля розвитку особистості та гармонізації її психоемоційного стану.
Ресурсна кімната поділяється мобільними меблями на дві функціональні зони: навчальну та побутово-практичну із відповідним обладнанням.
Перша функціональна зона – навчальна. Це простір ресурсної кімнати, де здійснюється освітній процес у невеликих групах або індивідуально, що досягається завдяки мобільним меблям. Ця функціональна зона містить також осередок робочого місця педагога (вчителя, асистента вчителя та/чи інших фахівців, що працюють з дітьми).
Друга функціональна зона – побутово-практична, де здійснюється безпосереднє формування навичок самообслуговування учнів, які сприятимуть їхній адаптації та можливості ефективно інтегруватися у суспільство.
Ресурсна кімната забезпечена безперешкодним та безпечним доступом до неї.
Система освітлення ресурсної кімнати, як і всі інші навчальні приміщення має природне освітлення, яке є рівномірним і не створює блиску.
Для обладнання та зонування ресурсної кімнати враховуються потреби дітей, що перебувають в ресурсній кімнаті.
У ресурсній кімнаті дотримується повітряно-тепловий режим, зокрема, використання всіх видів провітрювання.
Простір ресурсної кімнати покликаний забезпечити умови для всебічного розвитку здобувачів освіти та реалізацію їхніх індивідуальних можливостей. Учні у просторі мають можливість діяти автономно (незалежно від чого-небудь, будь-яких обставин), мати вільний доступ до всіх предметів, необхідних для здійснення тієї чи іншої діяльності. Разом з тим, щоб забезпечити потребу учнів у зосередженні уваги дидактичне обладнання розміщується у шафах закритого типу.
Навчальна зона охоплює такі функціональні осередки, як:
– осередок для індивідуальних занять;
– осередок для групових занять;
– робочий осередок педагога.
Осередок для індивідуальних занять – це спеціально організований простір, у якому діяльність відбувається індивідуально з кожним учнем і обладнується меблями спеціального призначення, корекційними засобами навчання та спеціальними тренажерами.
Осередок для групових занять – це спеціально організований простір, у якому діяльність може відбуватися з підгрупою учнів та обладнується меблями спеціального призначення, корекційними засобами навчання і спеціальними тренажерами, а також столом і стільцями для групової роботи.
Робочий осередок педагога – це спеціально організоване місце, де педагог має змогу розробляти і зберігати дидактичні матеріали необхідні для здійснення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) учням у ресурсній кімнаті.
Ресурсна кімната може використовуватися всіма учнями закладу освіти, а не лише учнями з особливими освітніми потребами. Зокрема, учнями, які потребують тимчасового психологічного розвантаження або усамітнення. Учні можуть перебувати в ресурсній кімнаті винятково у супроводі педагогічних працівників, асистента педагога/асистента дитини або залученого фахівця, що проводить (надає) додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття (послуги).